Pressemeddelelser   25 juni 2020

Kompakte sprøjter med Premium funktioner

R700i

John Deere lancerer nye R700i-serie trailersprøjter

Mannheim, 25. juni 2020 – John Deere har udviklet to nye trailersprøjter i mellemklassen til R700i-serien. Premium funktionerne i R732i- og R740i-modellerne er præcision og intelligent teknologi.

Tendensen inden for sprøjter til plantebeskyttelse er ikke kun større tankvolumen og længere bomme. Landmænd og maskinstationer efterspørger også større nøjagtighed, reduceret brug af kemikalier og mere komfort, når sprøjterne skal fyldes og betjenes. John Deeres udvalg af trailersprøjter i R900i-serien og selvkørende i R4100-serien er førende inden for dette område. Og med de nye R700i-modeller er disse teknologier nu på vejen ind i segmentet for sprøjter i mellemklassen.

R732i og R740i kan nu fås med tankkapaciteter på henholdsvis 3200 og 4000 liter og bomme fra 18 til 30 m, med Premium funktioner som det velafprøvede PowrSpray system med dobbelt kredsløb. Det mindsker fyldningstiden, forbedrer sprøjtetildelingen og øger nøjagtigheden.

PowrSpray har to hydraulisk drevne pumper på separate kredsløb. De selvspædende fyldepumper fylder opløsningstanken med op til 600 liter/min i løbet af syv minutter, mens sprøjtepumpen med 750 liter/min giver et stort output og exceptionelt nøjagtig sprøjtning. Med dette system er trykreguleringen til sprøjten gjort overflødig. I stedet reagerer mængdedoseringen på ændringer i hastighed og mængde ved at justere hastigheden af pumpen. Den hurtige reaktionstid muliggøres af en hydraulisk drevet pumpe med load-sensing.

Begge nye sprøjter kan udstyres med et individuelt styresystem til dyser. Denne elektroniske løsning giver kunder mulighed for at spare op til fem procent af omkostningerne for produkter til plantebeskyttelse, hvilket har en værdi på omkring 6 € pr. hektar*.

Andre funktioner omfatter et nyt multifunktion betjeningshåndtag og Solution Command førerplads. Begge dele gør brugeren i stand til at styre sprøjten nemmere og mere bekvemt. Ud over de standardmæssigt integrerede skærme er R700i-seriens sprøjter ISOBUS-kompatible og kan betjenes med traktorens GreenStar 4240 og 4640 skærme. Derfor kan alle Precision Ag applikationer anvendes, såsom sektionskontrol, automatisk AutoTrac styring og AutoTrac Vision.

Hvis der anvendes trådløs dataoverførsel, kan der udveksles applikationsdata mellem maskiner og gårdens kontor, eller de kan endda blive delt med tredjeparter. Ved at bruge denne cloud-baserede platform har landmænd adgang til alle data og filer, der relaterer sig til deres sprøjtninger. Og det endda i endnu højere grad, da ISOXML datafiler nu kan anvendes i MyJohnDeere.com Operations Centre. Desuden kan kunder med den tilhørende MyOperations app administrere deres data fra alle enheder med internet, ligegyldigt hvor de befinder sig.

De nye trailersprøjter i R700i-serien fås også med et lukket overførselssystem (CTS - closed transfer system) som udstyr. Det gør det mere sikkert og nemmere at oprette forbindelse fra sprøjtens påfyldningsstation til et hvilket som helst lukket fyldesystem. Dermed undgås kontakt med plantebeskyttelsevæske, og der gives maksimal sikkerhed til føreren.

*Kommentar til journalister:

Der er taget udgangspunkt i et landbrug med 500 ha hvede og med antagelse af en omkostning på 53 €/ha til ukrudtsmiddel plus 65 €/ha til svampemiddel (5 % x 118 = 5,90 €).