• (andre lande)
  • |
  • Forhandlere
/ / / / Varemærket

Varemærket

Et af verdens mest kendte virksomhedslogoer, John Deere’s springende hjort, er blevet et symbol på kvalitetsprodukter fra John Deere i 135 år. Her er historien om dets udvikling.

Tidligere logoer

Det første varemærke med den springende hjort blev registreret i 1876, men registreringsdokumenterne indikerer, at varemærket da allerede havde været i brug i 3 år. På det tidspunkt var John Deere allerede veletableret i Moline. Virksomheden producerede over 60.000 plove årligt, som i folkemunde blev kaldt ‘Moline plove’ på grund af fabrikkens placering. Ingen tvivl om, at der var et behov for et officielt registreret varemærke. Et officielt varemærke ville være den bedste beskyttelse mod kopiprodukter og bedrageri.

 

Varemærket viser en hjort, som springer over en træstamme. Det er sjovt at konstatere, at hjorten i det oprindelige varemærke er en typisk afrikansk hjorteart. I senere varemærker finder man en aftegning af den nordamerikanske hvidhalede hjort.

 

 

 

 

Næste version af John Deere varemærket blev benyttet i 1910 og registreret i 1912. Igen viser det en hjort, som springer over en træstamme. Men denne gang med flere detaljer og mere skarphed. Sloganet "The Trade Mark of Quality Made Famous by Good Implements" ses her for første gang på tværs under tegningen.

1930’erne

I 1936 indså man, at der var behov for et varemærke, som lettere lod sig overføre på ethvert produkt." Man valgte derfor en hjort med en mere skarp silhuet og alle detaljerne fra det tidligere varemærke blev fjernet. Denne ændring kombineret med hjortens udstrakte ben gav en skarpere og mere genkendelig profil.

 

Der blev lavet en 12-sidet kant rundt om den springende hjort, og geviret blev ændret en smule. Ordene "John Deere, Moline, Ill." blev hvor de var, men fik en federe skrifttype. Sloganet nedenunder forblev uændret.

 

 

 

 

I 1937 blev et nyt opdateret varemærke registreret. Det var gjort endnu mere enkelt. Typografien og den springende hjort var den samme, men kanten rundt om var væk. John Deere kunne tilbyde flere produkter end nogensinde. Varemærket blev nu brugt mange flere steder. Det var nok grunden til opdateringen. En anden grund til ændringen kunne være selskabets 100 års fødselsdag i 1937.

1950’erne

Denne opdatering var på mange måder et gennembrud, da den første gang blev vist i 1940. For det første vendte hjortens gevir nu fremad. Halen pegede opad, som er typisk for den hvidhalede hjort. Og den sprang ikke længere over en træstamme. Ordene "John Deere" stod nu med en mere fed serif skrifttype og var nu placeret over hjortens hoved og geviret. Et nyt slogan - "Quality Farm Equipment" skrevet i fed sans serif skrifttype under hjorten. Ordene "Moline, Ill." blev droppet – en ændring som længe havde været på sin plads, da John Deere længe havde været i fuld gang med at brede sig ud i hele verden. Den omgivende kant blev ændret til en 4-sidet form med flade sider og kurver foroven og forneden som en ramme om varemærkets elementer.

1956-versionen af varemærket, som blev registreret i 1962 repræsenterede endnu engang tendensen mod det enklere design. Sloganet "Quality Farm Equipment" blev droppet. På dette tidspunkt havde John Deere etableret sig med entreprenørmaskiner, og entreprenører og skovbrugsbedrifter var allerede blevet fortrolige med gul/sorte maskiner med symbolet. Den omgivende kants hjørner blev mere afrundede og alle 4 sider fik en lettere kurveform som en ellipse. Ordene "John Deere" blev for første gang placeret under den springende hjort. Selve hjorten forblev stort set uforandret: benene udstrakte, geviret vendt fremad.

Den moderne æra

Logoet i 1968 fremstod som et rent, skarpt og moderne design. Selskabet udtalte: "Det nye varemærke falder i tråd med den udvikling, der sker i alle virksomhedens afdelinger... det er lettere at overføre og gengive, det er mere læsbart og lettere genkendeligt i de mange forskellige sammenhænge, det skal bruges." Billedet af hjorten var mere strømlinet som en ren og skarp silhuet med kun to ben i stedet for fire og kun ét gevir med fire spidser. Skrifttypen i ordene "John Deere" blev ændret og var nu baseret på Helvetica. Bredden på ellipsens kanter blev smallere og hjorten indeni blev gjort lidt større.

 

 

 

 

År 2000 kunne John Deere afsløre den seneste udgave af varemærket. Dette opdaterede varemærke var tro mod John Deere ånden. Det skarpt aftegnede gevir, de skarpe vinkler og den fremhævede muskulatur giver varemærket et energisk og dynamisk præg. John Deere’s logo, som i årtier havde været kendt som "den springende hjort,” var nu for første gang i færd med at springe opad i stedet for at lande.

Gennem årene havde varemærket med de foretagne ændringer afspejlet, hvad selskabet havde fokus rettet mod, og hvad selskabet så som vigtige pejlemærker i fremtiden. Den nuværende version illustrerer John Deere's bestræbelser på at bevare positionen som det førende selskab på sine forretningsområder på verdensplan og samtidig forblive solidt rodfæstet i virksomhedens grundlæggende værdier: kvalitet, nytænkning, integritet og engagement.

Stilen og formen afspejler nutidens teknologiske verden: dynamisk, stærk og højteknologisk. Hjortens klove er fast placerede på jorden klar til at kraftfuldt spring ind i det nye årtusinde. Kroppen, hovedet og geviret har et dynamisk præg på vej i en bestemt retning, fast besluttet på at nå sit mål med kløgt og adræthed.