Kvalitetsplæneklippere i 50 år

I 2013 fejrer John Deere sit 50-års jubilæum som plæneklipperproducent. I 1963 introducerede John Deere sin første havetraktor, model 110, i Horicon, Wisconsin, USA, hvilket blev en succes. Siden er produktlinien vokset støt og består nu af en omfattende serie plæneklippere til både privat og professionel brug til husejere, erhvervskunder, sportspladser og greenkeepere.

"Siden 1837 har innovation og kvalitet været en tradition hos John Deere. Da vi for 50 år siden gik ind på markedet for plæneklippere, nåede vi en række nye kunder, hvis tilknytning til jorden er en anden end landbrugets. Nu tilbyder vi sandsynligvis en af de bredeste produktserier på markedet," siger Karsten Biber, Segment Manager Turf for Europa.

50 års plæneklippere: en historisk oversigt

I 1963 lancerede John Deere sin første havetraktor, model 110, i Horicon, Wisconsin, USA. 4-taktsbenzinmotoren ydede 7 hk. På det tidspunkt, hvor den amerikanske økonomi var i vækst, var plæneklipning ved at blive en populær fritidsaktivitet. Med et solidt omdømme som producent af førsteklasses udstyr, fik John Deere hurtigt en solid position på markedet for plæneklippere. I en periode tilbød virksomheden plænetraktorer i andre farver end dens berømte grønne og gule uniform, men det var kun midlertidigt. I 1970'erne blev sortimentet udvidet først med introduktionen af motor bagpå og siden med plæneklippere med dieselmotorer. I 1972 havde John Deere allerede introduceret den første elektrisk drevne plænetraktor, som kørte på tre bilbatterier.

Plæneklippere, man kunne sidde på, blev i denne periode mere og mere populære. Derfor kunne John Deeres fabrik i Horicon i 1984 fejre produktionen af sin plænetraktor nr. 1 million.

Da man i 1987 gik ind på det professionelle plæneklipnings- og golfmarked i USA, forstærkede John Deere sin satsning på området. I 1994 etablerede man også det professionelle plæneklipnings- og golfmarked i Europa med en bred vifte af plæneklippere til greens, fairways og rough samt forskellige maskiner til professionel græsklipning.

I 1991 købte virksomheden den tyske plæneklipperproducent SABO i Gummersbach (og dets hollandske mærke Roberine) på grund af mærkets gode image og deres store produktviden om plæneklippere. I 1994 blev John Deeres plæneklipperdivision oprettet som en selvstændig del af virksomheden på linie med landbrugsmaskiner. I de følgende år udvidede John Deere løbende både sin tilstedeværelse på markedet og sit sortiment af produkter. I 2010 fejrede John Deere produktion af Gator transportkøretøj nr. 500.000 og havetraktor nr. 5 millioner.

Med introduktionen af Tango E5 robotplæneklipper i 2011, der var udviklet internt i Gummersbach, gik John Deere ind i en helt ny produktæra, der afspejlede virksomhedens produktudviklingskapacitet og styrken af dets forhandlernetværk.

I 2013 ser John Deere tilbage på 50 års erfaring inden for plæneklippere. I dag inkluderer virksomhedens produkter John Deere plæneklippere, kompakte og alsidige traktorer, klippere til professionelle og golf, Gatorer til private haver, professionelle gartnere og kommuner samt greenkeepere og ansvarlige for pasning af græsanlæg af enhver type.

John Deere GmbH & Co. KG
Region 2 Sales & Marketing Center