Nye John Deere traktorer til små bedrifter

Berlin, august 2013 - John Deere's nye linje af små traktorer er rettet mod behovene hos små bedrifter med planteavl, kvægavl og blandede bedrifter samt producenter af specielle afgrøder og deltidsbedrifter. Disse modeller inkluderer 4M og 5E serierne 3- og 4-cylindrede traktorer fra 49 til 95 hk.

Nye John Deere-traktorer i 4M-serien

Den nyudviklede 4M serie, der udfylder hullet mellem John Deere's 3E serie kompakttraktorer og den opdaterede 5E serie (se nedenfor), kombinerer høj komfort med lave omkostninger. 4049M med 49 hk og 4066M med 66 hk er alsidige traktorer med middel specifikationer til anvendelser, hvor der er behov for en smal, lavprofil, kompakt traktor. De er desuden velegnet til vedligeholdelse af store ejendomme og til professionel brug hos gartnere og deltidslandmænd.

Både 4049M og 4066M drives af 4-cylindrede, turboladede dieselmotorer og er udstyret med en yderst effektiv og brugervenlig 12x12 gear transmission. De er desuden udstyret med en elektrisk aktiveret PowrReverser, der muliggør skift af kørselsretning ved et tryk på en knap. Det nemmere og hurtigere skift hjælper med at spare brændstof og sænker driftsomkostningerne.

Det ergonomiske, flade gulv i den åbne førerplatform er nemt at komme til og har en foldbar ROPS styrtbøjle, så traktoren kan parkeres i en almindelig garage.

Den uafhængige PTO gør, at 4M serie traktorer skiller sig ud fra konkurrenterne. Den kræver hverken stop eller brug af kobling for at aktiveres under kørslen, hvilket giver ekstra alsidighed og komfort under PTO anvendelser.

Begge traktorer har en maksimal løftekapacitet på 1400 kg, der muliggør brug af en lang række redskaber herunder en John Deere frontlæsser, der er let at tilslutte (ekstraudstyr).

Nye John Deere-traktorer i 5E-serien

John Deere's 5E serie 3-cylindrede traktorer (55, 65 og 75 hk) er primært udviklet med henblik på små bedrifter med kvæg- og planteavl, men egner sig også til kommuner og gartnere. De vil forsat være udstyret med motorer, der opfylder Trin III A emissionskravene. De nye og større 4-cylindrede rene diesel PowerTech motorer med 85 og 95 hk overholder Trin III B emissionskravene.

De 3-cylindrede 5E traktorer er udstyret med en rummelig kabine eller let tilgængelig åben førerplatform og kan ud over den eksisterende 9x3 synkroniserede transmission nu også leveres med en 12x12 gear PowrReverser transmission. Dens 12 gear mellem 2 og 38 km/t giver flere gear at vælge imellem til hver anvendelse og kan reducere brændstofforbruget ved at køre med et lavere omdrejningstal på offentlig vej.

Den koblingsfrie reversering giver bekvemme, hurtige og nemme foragervendinger. En separat indstilling giver føreren mulighed for at ændre reverseringshastigheden fra hurtig ved foragervendinger til langsom ved arbejde med frontlæsser og manøvrering på steder med snæver plads.

En elektro-hydraulisk PTO-knap hjælper også føreren til hurtigt at aktivere og deaktivere PTO under foragervendinger ved kørsel med harve, fræser, rive og andre PTO-drevne redskaber.

Kabinen på de 3-cylindrede 5E serie traktorer er udstyret med et rat, der hæves, sænkes og vippes for lettere adgang og kørekomfort, et sammenklappeligt instruktørsæde med mulighed for sikkerhedssele samt en computer på PowrReverser-modeller til styring af kørselshastighed og motorens omdrejninger.

John Deere's nye 4-cylindrede 5E serie traktorer er udstyret med en PowerTechE 4,5 liter højtryks common rail (HPCR) motor, som er meget følsom overfor ændringer i belastningen.

Denne rene dieselmotor overholder Trin III B emissionskravene og har dieseloxideringskatalysator og diesel partikelfilter.

Der vil være to typer transmission til disse nye modeller. 12x12 gear transmission med PowrReverser til hastigheder op til 35 km/t og en 24x12 gear PowrReverser Hi-Lo transmission med en maks. hastighed på 40 km/t. De er begge udstyret med en solid vådskivekobling og en oliekølet og våd PowrReverser til koblingsfri ændring af retning.

Med den særlige PowrReverser modulationsfunktion (ekstraudstyr) kan føreren fuldstændig frit justere hastigheden ved retningsændring. Desuden findes der et krybegear med en min. hastighed på 300 m/t til brug for grønsagsproducenter og andre, der har brug for at kunne køre ekstremt langsomt.

De 4-cylindrede 5E serie traktorer er udstyret med en rummelig TechCentre kabine svarende til 5M serien, og som har et mekanisk ophængt sæde, fingerbetjent MFWD-aktivering og en fast forrude med godt udsyn til frontmonterede redskaber. Der findes et førsteklasses sæde med luftaffjedring og et instruktørsæde med sikkerhedssele (ekstraudstyr).

Tekniske data for 4M serie traktor

2,9 liter John Deere Stage III A

5075E 75 2,9 liter John Deere Stage III A 9/3
540/540E 1800