Pressemeddelelser   3 marts 2021

Nye John Deere 9R-serie traktorer

Stærkere og mere intelligente

Mannheim, 3. marts 2021 – John Deere sender nu 9R-serie modelår 2021 på markedet, anført af flagskibsmodellerne 9R 640 og 9RX 640 på 691 hk. De seneste 9R, 9RT og 9RX maskiner er ikke bare blevet stærkere og mere effektive, de er også mere intelligente. Modellernes bedre muligheder for opkobling og automatiske funktioner kommer traktorførere og driftledere til gode.

Alle traktorer bruger den samme nye og yderst brændstofeffektive 13,6 liters John Deere motor som X9 mejetærskerne, undtagen de største modeller på 640 hk, der fortsat har den velafprøvede 15 liters Cummins motor. Den 6-cylindrede motor er med højtryk-commonrail (high-pressure common rail - HPCR) indsprøjtning udviklet til at være mere effektiv i brug og med lydniveauer, der er op til halvt så høje. For at kunne overføre de enorme motorkræfter til jorden har alle modeller mulighed for yderligere ballast, så bruttovægten kan komme op på 30,4 ton.

Ud over deres enorme kræfter er de nye traktorer også blevet mere intelligente. StarFire™ 6000 antennen er indbygget i førerhusets tag og medfølger som standard sammen med den store 4600 CommandCenter™ skærm, med fuld AEF ISOBUS kompatibilitet og AutoTrac™ aktivering. John Deere kan også tilbyde en fuld aktiveringspakke, som giver maksimal automatik, mod merpris på bare €1500. Denne løsning omfatter vendeautomatik, sektionskontrol, variabel indføringshastighed, redskabsstyring (passiv), dataudveksling, MachineSync og nu også AutoPath™.

Med John Deeres nye AutoSetup kan landmænd og maskinstationer nu planlægge deres opgaver på forhånd i det brugertilpassede Operations Center. Opgaverne dukker automatisk op på skærmen i førerhuset, når maskinen kører ind på en mark, og føreren skal bare bekræfte med et enkelt tryk på en knap. Systemet understøtter indstillinger som kunde, bedrift, mark, markgrænser, spor, udstyrets bredde/forskydning, produkter, tildelingsmængder, stedspecifikke tildelinger, dokumentationsindstillinger og førerens navn.

Når opgaven er fuldført, kan alle data overføres trådløst til Operations Center. Ikke alene sparer AutoSetup op til 90 % af den tid, der bruges på at foretage indstillinger i marken, systemet sikrer også tydelig dokumentation, og at fejl og tab af data undgås.

Ude i marken vil førerne sætte stor pris på den ekstremt behagelige kørsel. Det skyldes ikke bare de individuelt udviklede affjedringssystemer til 9R, 9RT og 9RX, men også det nye førerhus. John Deeres eksklusive HydraCushion™ frontakselophæng kan nu fås til alle 9R-modellerne, hvorimod de nye funktioner i førerhuset er de samme, som dem der blev indført i den nye 7Rog 8R-serie, der blev lanceret på AGRITECHNICA 2019.

Anden generation af ActiveSeat™ kan nu fås med læder, sædevarme, aktiv luftcirkulation, massagefunktion og forskellige justerbare sædeindstillinger. En 6,5" DAB+ radio med trykskærm og et 6.1 lydsystem af optimal kvalitet giver adgang til de sidste nye muligheder inden for infotainment og kan bruges sammen med Apple CarPlay™. LED-belysning sikrer god oplysning. Eftersom størrelsen på efterbehandlingssystemets udstødning er reduceret, og der nu er mulighed for flere kameraer, er der nu endnu bedre udsyn til alle sider.

Ud over større ydeevne, forbedret automatik og øget komfort er den nye 9R-serie udviklet med henblik på at maksimere driftssikkerheden og reducere driftsudgifterne endnu mere. Blandt mange andre forbedringer er e18 transmissionen, akslerne, bæltedrevene og chassiset væsentligt forstærket for at øge kapaciteten og produktiviteten.

For at kunne nedsætte vedligeholdelsesarbejdet og -udgifterne er mange af serviceintervallerne forlænget - den nye ventilator skal for eksempel nu efterses for hver 5.000 timer, ligesom torsionsdæmperen. Traktorens driftssikkerhed ses også af, at John Deere har fordoblet den almindelige reklamation til to år eller 2000 driftstimer. Derudover er de udvidede reklamationsbetingelser PowerGard™ Protection/Plus nu op til 40 % mere omkostningseffektive, idet de dækker op til otte år eller 8000 driftstimer, og selvrisikoen er mindre.

John Deeres sidste nye forhandlerløsning, Connected Support™, sikrer også maksimal driftstid. Med Expert Alerts kan potentielle maskinfejl forudses, og risikoen for dyre reparationer kan reduceres eller helt undgås, og det samme gælder eventuel uplanlagt nedetid.

9R-serien - oversigt over modeller til 2021

Model Maks. effekt (ECE-R120)
9R 440 356kW / 484hk
9R / 9RX 490 396kW / 539hk