Pressemeddelelser   2 august 2021

Ny model R975i og større spredebrom til trailersprøjter

John Deere R975i sprøjte

John Deere sender nu den største trailersprøjte nogensinde på markedet

Walldorf, 2. august 2021 – John Deeres nye R975i sprøjte er den største trailermodel, firmaet nogensinde har produceret. Denne 7500 liters maskine slutter sig til resten af R900i-seriens maskiner, der omfatter tanke, der kan rumme 4400, 5200 og 6200 liter i 2022.

Som andre sprøjter i denne klasse nyder denne model også godt af John Deere Precision Ag Technology, der giver kunderne mulighed for at udnytte flere intelligente løsninger. R975i er udviklet med henblik på at imødekomme kundernes krav om større tanke og bredere spredebomme samt forbedret nøjagtighed, reduceret brug af kemikalier og mere komfort, når sprøjterne skal fyldes og betjenes. Takket være maskinens nye og større volumen vil landmænd og maskinstationer nu kunne bruge mere tid på at sprøjte i marken og dermed øge produktiviteten, idet de vil kunne dække et større areal med en eneste tank. Det velafprøvede PowrSpray™ opløsningssystem med dobbelt kredsløb er også med til at reducere fyldningstiden og øge nøjagtigheden.

For første gang for John Deeres sprøjter, kan modellerne i M900(i)- og R900i-serien udstyres med en dyseafstand på 25 cm som ekstraudstyr. Det er en løsning, hvor værkstedet monterer en ekstra dyse mellem de 50 cm, der ellers er mellem dyserne på spredebommen. John Deere har også tilføjet et ekstra dyseelement samt yderligere en dyse på begge ender af spredebommen for at sikre fuld dækning og undgå underdosering for enderne af bommen.

De løsninger, der kom på markedet for R700i-serien til 2021-sæsonen, kan også anvendes til alle trailersprøjter. Det omfatter individuel dysekontrol, hvilket begrænser over- og underdosering for at hjælpe med at fastholde udbyttet samtidigt med at begrænse udgifterne. Med dysekontrollen kan der spares op til 6 €/ha* på produkter til afgrødebeskyttelse i tilgift til sektionskontrol. En anden funktion er det nye lukkede overførselssystem, der også er en ISO-godkendt kobling. Det hindrer kontakt med og eventuel lækage af produkter til afgrødebeskyttelse og sikrer, at det er sikkert at fylde sprøjten for miljø såvel som fører.

M700(i)- og R700i-serie sprøjter er forsynet med en ekstra nøglefunktion for de tyske og hollandske markeder, idet der kan tilkøbes en ny 33 m bred bom med et 3 meters afsnit eller individuel dysekontrol. Med bommen bliver der yderligere mulighed for små 3 m kornsåmaskiner samt rækkeafgrøder på 75 cm, så der skal køres færre gange på en tankfuld, hvilket også øger produktiviteten.

*Beregnet for et 500 ha landbrug med hvededyrkning, hvor udgifterne til ukrudtsmidler er 53 €/ha og til svampemidler er 65 €/ha – dvs. en besparelse på 5 % af 118 € = 5,9 €/ha.