Pressemeddelelse   Den 9. november 2022

Smart & stærk

Den nye 5ML traktorserie fra John Deere

Field-Operarations

Med den nye 5ML-serie, som inkluderer flagskibet 5130ML, introducerer John Deere sine hidtil mest intelligente og effektive smalle traktorer til brug i højværdiafgrøder. 5ML-traktorerne kan udstyres med en omfattende teknologipakke til præcisionslandbrug fra John Deere og byder på en maksimal ydelse på 134 hk.

Smart – præcisionslandbrug til højværdiafgrøder
For at gøre arbejdet med specialafgrøder nemmere tilbyder John Deere med 5ML en omfattende teknologipakke til præcisionslandbrug. En unik funktion er det integrerede AutoTracTM styresystem. AutoTracTM skærmen er en integreret del af traktorens instrumentbræt, så der ikke er behov for en ekstra aktivering eller skærm. Frem for alt sparer dette ekstra omkostninger. Med dette udstyr kan der med 5ML kombineres flere arbejdstrin. Med det integrerede styresystem kan føreren levere arbejde af høj kvalitet, selv på lange dage. Føreren kan koncentrere sig fuldt ud om redskaberne, da traktoren selv følger sporet.

Det er politisk bestemt, at landmænd skal dokumentere deres arbejdsprocesser mere og mere detaljeret med deraf følgende ekstraarbejde. Med Gen 4 skærmen som ekstraudstyr på 5ML kan alle trin af traktorens arbejde nemt dokumenteres og overføres sikkert til John Deere Operations Center™, som er gratis at bruge. Her kan alle opgaver overvåges, planlægges og analyseres, så landmanden kan træffe beslutninger om sit landbrug på baggrund af valide oplysninger. Med 1-Click-Go-AutoSetup fra John Deere, kan der foretages indstillinger for dokumentation og udførelse af arbejdstrinene, såsom anvendt mængde ved en kørsel med afgrødebeskyttelse, via John Deere Operations Center™. Så snart traktoren kommer ind på den pågældende mark, vil den definerede opgave blive vist på skærmen. Det eneste, føreren skal gøre, er at godkende den og påbegynde arbejdet. 1-Click-Go-AutoSetup sparer således føreren for at bruge tid på at foretage indstillinger og sikrer fejlfri dokumentation.

Via John Deere Operations Center™ kan 5ML forbindes til software fra partnervirksomheder, som kan bruges til stedspecifik landbrugsdrift specielt rettet mod højværdiafgrøder. På den måde kan dataene målrettes og produktionsomkostningerne dermed reduceres. 5ML er en pioner inden for præcisionslandbrug for højværdiafgrøder.

Desuden kan John Deere Connected Support™ maksimere driftstiden for 5ML.  Med kundens udtrykkelige samtykke fjernanalyseres maskindata, mens 5ML er i drift. Hvis der opdages en uregelmæssighed, informeres den lokale John Deere forhandler automatisk. De underretter derefter kunden om den funktionsfejl, der foreligger, før den påvirker maskinens ydeevne.

Stærk – den stærkeste af de smalle John Deere traktorer
John Deere PowerTech Plus motoren i den nye 5130 ML er en 4,5 liter firecylindret motor med et stort momentetstigning på 30 % og en maksimal ydelse på 134 hk. Den mekaniske PowrQuad™ Plus transmission omfatter fire af de otte PowerShift™ skift, der fås med en ​Powr8™-transmission, der kan tilkøbes som udstyr. Når der skiftes gear, vælges det tilhørende PowerShift™ gear automatisk. Dette og det koblingsfrie gearskifte med udkoblingsknappen gør, at traktoren skiller sig ud med hensyn til komfort.

5ML imponerer ikke kun med sin motorkraft, men også med sin hydraulik ydelse på 117 l/min. Det gør, at der direkte til traktorens hydraulik kan kobles redskaber, der stiller store krav til hydraulikken, uden der er brug for en ekstern hydraulikpumpe drevet af kraftudtaget. Derudover er det muligt at kombinere flere anvendelsesmuligheder. Der kan spares tid ved f.eks. at beskære træer og bearbejde jorden på samme tid. Desuden er traktoren forberedt til frontlæsser.

En særlig egenskab er den enestående liftkapacitet for 5ML på i alt 4900 kg i liftarme kuglerne. Frontliften løfter 2900 kg med en nyttelast på 3500 kg. Kombinationen af en høj nyttelast med maksimal løftekapacitet gør, at der kan spændes store redskaber for, hvilket øger effektiviteten og produktiviteten.

Ydermere skiller 5ML sig ud i kraft af sin solide konstruktion.  Skærme, brændstoftank og baglygtehus samt dørtætningerne er fremstillet i stål og er derfor særligt robuste. Glatte kanter i designet sikrer, at afgrøder ikke beskadiges, når der køres gennem smalle spor i beplantningen.

Sikkerhed og brugskomfort
5MLs førerhus er udstyret med et elektronisk joystick og en stor LCD-skærm i instrumentbrættet. Det giver et fint overblik over traktorens indstillinger og øger komforten for føreren. El-joysticket gør det nemt og behageligt at styre redskaberne. Førerens arbejde lettes betydeligt med automatikken i iTec-funktionen for foragerstyring, når traktoren skal vende ved forageren. Kategori 4-filtersystemet (iht. EN 15695), der fås som ekstraudstyr, er indbygget i taget på førerhuset og beskytter mod sundhedsskadeligt støv, aerosoler og dampe.

5ML-traktorerne kan bestilles fra januar 2023.