Pressemeddelelser   3 marts 2022

John Deere 8R 410 fås nu med eAutoPowr

John Deere 8R 410 fås nu med eAutoPowr

John Deere 8R 410 fås nu med eAutoPowr

Walldorf, 3. marts 2022 – Verdens første elektriske IVT™ med elektromekanisk kraftordeling er nu en mulighed til topmodellerne i 8R 410-serien og fås til alle tre maskinformer – 8R på hjul, 8RT og 8RX. Det er et vigtigt skridt på John Deeres vej mod elektrificering og er udviklet i partnerskab med Joskin. Det helt nye transmissionskoncept, som også inkluderer en eport til redskaber, fik DLG's guldmedalje ved AGRITECHNICA 2019 (DLG er det tyske landbrugsinstitut).

Efter mange års forskning og udvikling inden for elektrificering har John Deere nu fundet en meget holdbar løsning, som tilbyder IVT™ til klassen over 400 hk. Og ikke alene øges holdbarheden, hele ydeevnen påvirkes positivt.

Med det nye eAutoPowrTM har John Deere udskiftet samtlige hydrauliske komponenter med en elektrisk løsning. Der vil stort set ikke være noget slid på de to børstefri elmotorer, og drevsystemets holdbarhed overgår de øvrige løsninger, branchen hidtil har set. Det forenkler desuden designet på transmissionen og muliggør en teknisk fjerndiagnosticering i realtid.

Det elektriske drev er designet på en måde, som ikke alene understøtter drevet, men også sikrer op til 100 kW elektriske kræfter til eksterne redskaber via en 480 V trefaset vekselstrømsgenerator. En første applikation er blevet udviklet af John Deere i samarbejde med Joskin. Kombineret med Joskin akseldrev drives to aksler på gyllevognen elektrisk, og dermed kan vognens vægt udnyttes til at trække. Det vil sige et større træk, mindre slip og præcis sporing.

Traktoren kan yde optimalt med mindre ballast eller øge produktiviteten, fordi samme traktor kan arbejde med bredere redskaber. Takket være eDrive aktiveres det elektriske drev, så hjulslip undgås. Føreren kan indstille slipgrænsen. Det betyder, at systemet kan hjælpe traktoren enten permanent eller i specifikke situationer, f.eks. når man kører opad.

Ud over de tekniske innovationer har man heller ikke glemt førerkomforten. I det allerede meget lydløse førerhus reduceres lydniveauet yderligere. Føreren nyder også godt af den fintfølende hastighedsregulering og forbedrede acceleration. Da hastigheder op til 5 km/t kører helt elektrisk, er det muligt at få en hurtig og meget jævn overgang