Pressemeddelelser   13 juni 2022

John Deere fejrer 75 år med selvkørende mejetærskere

En historie om teknisk nytænkning

Walldorf, 13. juni – Udviklingen af den selvkørende mejetærsker har ændret landbrug fundamentalt. I dag høster John Deere mejetærskere over halvdelen af alt korn i verden. Succeshistorien om mejetærskere, helt fra model 55 til Xserien, handler om teknisk innovation.

I 1947 lancerede John Deere model 55, den første selvkørende mejetærsker, der betragtes som forløberen for nutidens mejetærskere. Det var virksomhedens svar på den fremadskridende mekanisering af landbruget. I de følgende år koncentrerede John Deere sig primært om selvnivellerende maskiner, såsom forskellige 55H-kombinationer til skråninger, der var i stand til at opnå de bedste tærskeresultater, selv i krævende terræn. Med tiden udviklede mejetærskerne sig og blev hurtigere og mere effektive, til stor hjælp for landmændene under høsten.

Ved århundredeskiftet kom der mere og mere fokus på styringssystemer, hvilket John Deere tog hånd om helt fra starten. Allerede i 1999 muliggjorde virksomheden parallel styring af maskinen med Greenstar 1-skærmen. Blot tre år senere blev AutoTracTM og den første generation af StarFireTM -antennen introduceret, hvilket gav føreren af mejetærskeren håndfri styring. Sammen med introduktionen af modemmet Modular Telematics Gateway (MTG), også i 2002, banede John Deere vejen til mere præcis høst for landmænd og maskinstationer.

Denne hurtige udvikling har ført til, at nutidens T-, S- og X-serie modeller gør det muligt for landmænd og maskinstationer at bruge realtidsdata om maskinens ydeevne og position til fjernovervågning og høstanalyse.

Du kan få flere oplysninger om John Deere mejetærskernes historie på hjemmesiden: https://www.deere.dk/da/mejetærskere/