UDVIKLING AF EN FORRETNING

Gator, kunde, mark

 

 

Der er 33°C i det sydlige Danmark. Efter uger med brændende varme er græsset gult, og entreprenørerne har intet tilbage at klippe. Med maskiner, der ikke er i brug, og førere, der bliver hjemme, har virksomheder brug for dybe rødder og smarte strategier for at klare sig. OKNygaard har begge dele.

Peter Porup tror fuldt ud på strategisk planlægning. Som én af fire direktører i OKNygaard er han med til at beslutte, hvilke maskiner succesfulde entreprenører køber eller lejer til deres brede porteføljer. Udover plæne- og turfydelser har virksomheden også en ‘beton’-afdeling, der bygger kloakker og store områder, som parkeringspladser. Tilsammen giver disse to forretningsben virksomheden stabilitet og fleksibilitet til at kunne tilpasse sig og vokse samtidig med muligheden for solid, økonomisk planlægning på baggrund af flerårige kontrakter.

Erhvervsmæssig græsslåning, kunde, maskinhal, erhvervsgræsslåmaskine
Erhvervsmæssig græsslåning, maskinhal, Z997R, Zero Turn plæneklipper

Med 11 maskinflåder – én i hver af virksomhedens afdelinger – har OKNygaard en imponerende maskinlager. Som Peter påpeger, så er personerne det vigtigste. “Man har brug for de rette folk og de rette strukturer til at skabe vækst for en virksomhed som vores. Dette er en holdindsats, ikke en enmandsopgave. Og vi opbygger vores team på omhyggelig vis.”

Med venlig og effektiv service samt et intelligent virksomhedsimage har OKNygaard skabt et godt omdømme, der er tiltalende for både medarbejdere og kunder. Som Peter siger, så er hver eneste af virksomhedens 560 medarbejdere også salgsmedarbejdere.

Erhvervsmæssig græsslåning, maskinhal, Zero Turn græsslåmaskine, kompakt utility-traktor, kunde, forhandler, snak

ET SAMARBEJDE MED DE BEDSTE

Når man taler om salg, så er Peters relation til sin John Deere-forhandler en anden, vigtig succesfaktor. Han og Ole Mathiesen har kendt hinanden længe, og igennem årene har de gjort mange forretninger sammen. I 2003 var Ole manden, der leverede den første grønne maskine til Peter; i dag bruger OKNygaard mere end 80 John Deere turf-produkter. Den nuværende flåde spænder fra en frontmonteret 1550-plæneklipper til en bred 1600 rotorplæneklipper samt et udvalg af traktorer, der inkluderer ti helt nye 2036R'ere og helt op til maskiner i 6-serien. Som en del af virksomhedens politik er de alle helt eller delvis nye.

     

I forhold til totale ejerskabsomkostninger ved de 11 lokale ledere af erfaring, at investeringen i John Deere betaler sig på grund mere driftstid. Men det handler ikke kun om maskinerne. Peter tester regelmæssigt konkurrenternes produkter og har ingen problemer med at få Ole til at finde på endnu bedre løsninger. Og det er her, at tingene bliver rigtig interessante.

Ole Mathiesen begyndte som mekaniker og skiftede senere til salg. Herefter fortsatte han som selvstændig John Deere-forhandler i 10 år, inden han solgte forretningen til Semler Agro. Så hvis du ønsker en kreativ turfløsning, der fungerer, er Ole den helt rette person at gå til. For bare fire uger siden ringede Peter for at fortælle, at en regional leder manglede en rotorplæneklipper til en ny fodboldbanekontrakt og for at høre, hvad Ole mente om den konfiguration, han ønskede at købe? Ole lyttede nøje, rystede derefter på hovedet for så at finde på en løsning, der var meget anderledes – og 2000  kg lettere. “Ved demonstrationen fulgte lederen og personalet meget grundigt med,” mindes Ole. “Først med en panderynken, derefter med et smil … og til sidst sagde de, at det var det bedste, de nogensinde havde set.”

Jeg ser mig selv mere som maskinrådgiver end som egentlig sælger.
OLE MATHIESEN
JOHN DEERE SALES MANAGER GOLF

For Peter og hans virksomhed er det vigtigt at have en partner, der deler evnen til at planlægge ud i fremtiden og tænke ud af boksen. Ole Mathiesen og John Deere er glade for at støtte virksomhedens struktur – for eksempel i forhold til service og reparation af dens John Deere maskiner. Som så mange andre entreprenører står OKNygaard selv for regelmæssig vedligeholdelse og reparation. Men i stedet for at drive værksteder i alle 11 afdelinger har de deres helt eget ‘hurtigudryknings’-team: de Blå mænd.

BLÅ MØDER GRØN

Blå mænd er uddannede OKNygaard-mekanikere, der kører ud til førerne, når de har brug for udskiftning af en klinge eller en drivrem. De udfører også regelmæssig vedligeholdelse af virksomhedens John Deere maskiner ved intervaller på 6 eller 12 måneder. Når de har brug for support og bestilling af maskindele på stedet, ringer de efter faglig assistance fra John Deere.

     

Som en servicevirksomhed kræver vi også selv fremragende service. Derfor bruger vi John Deere.
PETER PORUP
DIRECTOR OKNYGAARD
Erhvervsmæssig græs græsslåning, Gator, forhandler, kunde, have

EN MEDMENNESKELIG VIRKSOMHED

Den personlige service er bare endnu et eksempel på, hvor vigtige mennesker og deres evner er i nutidens forretningsmiljø. Det er let at snakke om værdier og filosofier, når forretningen vokser. Men når man rammes af en hedebølge, som den i 2018, så er måden en virksomhed behandler sine medarbejdere på meget tydelig.

Som de fleste andre entreprenører har OKNygaard en gruppe af tilkaldearbejdere, der kan supplere medarbejderne, samt en ‘arbejdstidsbank’, som personalet kan fylde i travle perioder og efterfølgende bruge i stille perioder, så de bevarer en fast indtægt. Virksomheden gør dog meget mere end bare dette. “Vi ønsker, at vores medarbejdere skal udvikle sig,” forklarer Peter Porup. “Så vi opfordrer dem til at lære nye færdigheder på et virksomhedskursus eller endda videreuddanne sig helt i stedet for at blive hjemme.”

For Peter Porup har det at blive hjemme aldrig været en mulighed. Udover passionen for golf, som han deler med sin familie, er Peter en ivrig (og meget konkurrenceorienteret) cykelrytter, der virkelig nyder at køre mountainbike og langdistancecykling med den lokale cykelklub. Som Ole Mathiesen nævner, så er dette ét område, hvor han og hans langvarige kunde aldrig vil kunne blive enige. “Hvorfor svede fra Danmark til Paris, når du i stedet kan køre i en bil med aircondition?”

Erhvervsmæssig græsslåning, kunde på en racercykel

 

Relaterede historier